Our Mythical Childhood...

The Reception of Classical Antiquity in Children’s and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges

Commentarii - Nasze publikacje o edukacji klasycznej


4.06.2025

Barbara Strycharczyk

Nasze publikacje o edukacji klasycznej

Informacje o nauczaniu łaciny w Polsce w szkołach ponadpodstawowych ukazują się w różnych publikacjach międzynarodowych. Wśród nich są również nasze studia o nauczaniu języka łacińskiego i kultury antycznej, uwzględniające jako przykłady I Liceum im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie, XI Liceum im. Mikołaja Reja w Warszawie oraz Liceum „Strumienie” w Józefowie. Studia te powstały w ramach grantów Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERC) Consolidator(Our Mythical Childhood) i Proof of Concept (The Modern Argonauts), realizowanych pod kierunkiem Prof. Katarzyny Marciniak z Wydziału „Artes Liberales” UW. Wszystkie znajdują się w wolnym dostępie.

Tom Our Mythical Education: The Reception of Classical Myth Worldwide in Formal Education, 1900–2020 pod redakcją Lisy Maurice z Bar-Ilan University został wydany w 2021 roku i zawiera artykuły poświęcone recepcji antyku na świecie w nauczaniu od 1900 do 2020 roku. Edukacji klasycznej w Polsce poświęcone są dwa rozdziały:

W 2024 roku ukazał się tom pod redakcją Sonyi Nevin Teaching Ancient Greece: Lesson Plans, Vase Animations, and Resources, w którym znajduje się scenariusz lekcji o wędrówkach Heraklesa Cum Heracle ad fontes properamus oraz materiały do lekcji wykonane przez uczennice Liceum i Szkoły Podstawowej „Strumienie”:

W 2025 roku wydawnictwo Bloomsbury Academics opublikowało książkę Teaching Classics Worldwide: Successes, Challenges and Developments pod redakcją Stevena Hunta i Johna Bulwera. W tomie tym przedstawiono różne sposoby nauczania języków klasycznych na świecie. Mieliśmy zaszczyt opracować temat edukacji klasycznej w Polsce:

Również w 2025 roku, we włoskim czasopiśmie Ars docendi, ukazał się artykuł o kształceniu nauczycieli języka łacińskiego w Polsce. Został przygotowany przez prof. Katarzynę Marciniak we współpracy z nauczycielami wymienionych wyżej liceów, uzupełniony informacjami nauczyciela języka polskiego – Wojciecha Koniecznego z Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Władysława Hasiora w Koszalinie:

Zapraszamy do lektury!