Commentarii - Nasze publikacje o edukacji klasycznej
4.06.2025
Barbara Strycharczyk
Nasze publikacje o edukacji klasycznej
Informacje o nauczaniu łaciny w Polsce w szkołach ponadpodstawowych ukazują się w różnych publikacjach międzynarodowych. Wśród nich są również nasze studia o nauczaniu języka łacińskiego i kultury antycznej, uwzględniające jako przykłady I Liceum im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie, XI Liceum im. Mikołaja Reja w Warszawie oraz Liceum „Strumienie” w Józefowie. Studia te powstały w ramach grantów Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERC) Consolidator(Our Mythical Childhood) i Proof of Concept (The Modern Argonauts), realizowanych pod kierunkiem Prof. Katarzyny Marciniak z Wydziału „Artes Liberales” UW. Wszystkie znajdują się w wolnym dostępie.

Tom Our Mythical Education: The Reception of Classical Myth Worldwide in Formal Education, 1900–2020 pod redakcją Lisy Maurice z Bar-Ilan University został wydany w 2021 roku i zawiera artykuły poświęcone recepcji antyku na świecie w nauczaniu od 1900 do 2020 roku. Edukacji klasycznej w Polsce poświęcone są dwa rozdziały:
- Janusz Ryba, „Greek and Roman Mythology in Classical Education in Poland after 1945”, w: Lisa Maurice, ed., Our Mythical Education: The Reception of Classical Myth Worldwide in Formal Education, 1900–2020, w serii „Our Mythical Childhood”, Warsaw: Warsaw University Press, 2021, str. 209–236;
- Katarzyna Marciniak and Barbara Strycharczyk, „Macte animo! – or, The Polish Experiment with ‘Classics Profiles’ in Secondary School Education: The Warsaw Example”, w: Lisa Maurice, ed., Our Mythical Education: The Reception of Classical Myth Worldwide in Formal Education, 1900–2020, w serii „Our Mythical Childhood”, Warsaw: Warsaw University Press, 2021, str. 237–291.

W 2024 roku ukazał się tom pod redakcją Sonyi Nevin Teaching Ancient Greece: Lesson Plans, Vase Animations, and Resources, w którym znajduje się scenariusz lekcji o wędrówkach Heraklesa Cum Heracle ad fontes properamus oraz materiały do lekcji wykonane przez uczennice Liceum i Szkoły Podstawowej „Strumienie”:
- Barbara Strycharczyk, „Lesson Plan: We Hasten to the Sources with Heracles – Cum Heracle ad fontes properamus”, w: Sonya Nevin, ed., Teaching Antient Greece: Lesson Plans, Vase Animations, and Resources, w serii „Our Mythical Childhood”, Warsaw: University of Warsaw Press, 2024, str. 203–213.

W 2025 roku wydawnictwo Bloomsbury Academics opublikowało książkę Teaching Classics Worldwide: Successes, Challenges and Developments pod redakcją Stevena Hunta i Johna Bulwera. W tomie tym przedstawiono różne sposoby nauczania języków klasycznych na świecie. Mieliśmy zaszczyt opracować temat edukacji klasycznej w Polsce:
- Katarzyna Marciniak, Janusz Ryba, Barbara Strycharczyk, and Anna Wojciechowska, „Poland: The Polish Case, or The Classics as a Common Wealth”, w: Steven Hunt and John Bulwer, eds., Teaching Classics Worldwide: Successes, Challenges and Developments, London: Bloomsbury Academics, 2025, str. 160–172.

Również w 2025 roku, we włoskim czasopiśmie Ars docendi, ukazał się artykuł o kształceniu nauczycieli języka łacińskiego w Polsce. Został przygotowany przez prof. Katarzynę Marciniak we współpracy z nauczycielami wymienionych wyżej liceów, uzupełniony informacjami nauczyciela języka polskiego – Wojciecha Koniecznego z Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Władysława Hasiora w Koszalinie:
- Katarzyna Marciniak, Janusz Ryba, Barbara Strycharczyk, and Anna Wojciechowska, „Disce puer Latine, ego te faciam mościpanie! – oppure le glorie e le sfide della formazione degli insegnanti di latino in Polonia”, Ars docendi. La rivista online del Centrum Latinitatis Europae 22/2025.
Zapraszamy do lektury!








