Our Mythical Childhood...

The Reception of Classical Antiquity in Children’s and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges

Ad fontes

Ad fontes – propozycja programowa
nauczania łaciny i kultury antycznej w liceum

Barbara Strycharczyk i Anna Wojciechowska w programie Ad fontes pokazują, jak patrzeć na rzeczywistość przez pryzmat depozytu europejskiej i polskiej kultury. Najważniejsze założenia tej propozycji programowej wynikają z wieloletniego doświadczenia nauczania łaciny w liceum oraz z przekonania, że łacina jest jedynym albo jednym z niewielu przedmiotów prawdziwie interdyscyplinarnych, który wspiera rozwój kompetencji kluczowych. Łacina i kultura antyczna – nazywane w programie Latinitas – nie tylko przygotowują do rozumienia, świadomego przyjęcia i wzbogacania depozytu kulturowego, ale są też siłą żywiącą współczesność. Dlatego program Ad fontes, spełniając wymogi podstawy programowej – zwłaszcza w zakresie kształtowania kompetencji uczniowskich – również znacznie poza obowiązujące treści podstawy wykracza. Jest uzupełnieniem dla tradycyjnego sposobu nauczania łaciny; zawiera propozycje projektów, tematów lekcji, wycieczek i metod pracy, które mogą być inspiracją nie tylko dla nauczycieli łaciny, i może być wykorzystywany w różnych warunkach organizacyjnych szkoły. 

Program jest w wolnym dostępie do pobrania tutaj:
Barbara Strycharczyk, Anna Wojciechowska, Ad fontes. Autorski program nauczania języka łacińskiego i kultury antycznej w zakresie podstawowym i rozszerzonym realizowany w Liceum „Strumienie ” w Józefowie oraz w XI Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Reja w Warszawie,  „OBTA Studies in Classical Reception: Schools Endeavour Educational Materials”, Ośrodek Badań nad Tradycją Antyczną (OBTA) Wydział  “Artes Liberales” UW, Warszawa 2024, 79 pp.

Our Mythical History Logo